teodicéproblemet

Jag vaknade sent idag. Tänkte att idag är väl en helt vanlig dag. Nej. Idag är en skitjävlaäckeldag. Det regnar och jag har huvudvärk och saker händer som gör att jag inte o.r.k.ar. Hur fan kan folk gå runt och le hela dagarna och låtsas som att allt är okej? Hur orkar man låtsas hela tiden? Är trött på att sopa under mattan, le lite och låtsas som ingenting.


Saker händer mig. Hela tiden. Jag har blivit en paranoid OCH naiv kvinna. Det är inte så konstigt, men så är det. Det är då vi kommer in på rubriken, teodicéproblemet, något jag blev varse om tidigare idag. För er oallmänbildade som inte vet vad det här är för problem så ska jag berätta för er nu; Det är den stora frågan. Om gud den allsmäktige nu finns, varför i helvete mår folk så dåligt här för? Jag klagar över mina problem, det är mina största problem, folk i Afrika svälter, barn föds med cancer, folk blir påkörda och dör. (Ingen kan säga till mig att mina problem är små, dom är stora för mig som inte vet bättre.)


Kan någon förklara för mig varför i helvete jag skulle tro på Gud, om allt jag gör är att gå i motvind hela tiden? Kommer inte ihåg senast jag bara flög framåt. Har någon lösningen på teodicéproblemet så snälla, berätta det för mig. Och jag tänker inte gå i kloster. Enough said.

KLEM
Skulle tippa på våren/sommaren 93. Fanns det problem då?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0